Knihy o autismu
V naší kategorii Knihy o autismu najdete pečlivě vybrané tituly, které otevírají cestu nejen k hlubšímu porozumění autismu, ale i praktická řešení pro každodenní život.
Nejprodávanější
Značky

Tato sada karet nabízí modelové situace zaměřené na zvládání silných emocí – například co dělat, když jsem zklamaný, naštvaný, smutný nebo mám vztek na někoho jiného. Průvodcem dětí je hlavní postava Petr, školák v červeném tričku, který děti provází jednotlivými scénkami. Karty slouží k nácviku společensky vhodných reakcí a pomáhají dětem lépe porozumět vlastním emocím i tomu, jak s nimi pracovat v každodenních situacích.

Druhý díl publikace Rozvoj sociálních dovedností nabízí metodiku práce nejen s osobami s poruchou autistického spektra, ale i s každým, kdo se potýká s obtížemi v porozumění sociálním situacím.

Metodika pro práci s osobami s Aspergerovým syndromem
Tato praktická publikace je zaměřena na podporu rozvoje sociálních dovedností u osob s Aspergerovým syndromem. Obsahuje pracovní listy rozdělené do pěti tematických oblastí: emoce, verbální a neverbální komunikace, mezilidské vztahy a společenské chování. Materiál je vhodný pro využití v pedagogické praxi, v terapii i při domácí podpoře.

Můj sešit plný pocitů. Antje Bohnstedt
Maluj a vyplňuj s Eddiem. Pasparta
Pracovní sešit formátu A4 s obrázky na vybarvování a podněty k popisování vlastních pocitů

Jak se cítíš. Eddie? Antje Bohnstedt, Pasparta
30 obrázkových karet pro porozumění emocím a pocitům

Pohádka o třech prasátkách. Bohnstedt, Antje, Pasparta
Jednoduchá pohádka s doprovodnými piktogramy pro snadné čtení.

Spolupráce mateřské školy se školským poradenským zařízením. Marie Najmonová, Martina Lietavcová, Miluše Vítečková. Pasparta
Publikace se zabývá tématem spolupráce učitelů mateřských škol s dalšími institucemi, odborníky a s rodiči, kteří se všichni podílejí na výchově a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Co vám chce říct vaše dítě s autismem. Maja Toudal, Signe Sønderhousen. Pasparta
Maja předkládá řadu zajímavých a poutavých rad o tom, co dítě nebo dospívající s autismem potřebuje a proč. Kniha se tak může stát pro rodiče a učitele neocenitelným pomocníkem a základním průvodcem rodičovstvím a světem dětí s PAS.

Kniha pocitů. Ester Stará, Jana Draberová. Ilustrace Milan Starý. Pasparta
Kniha je určena dětem od osmi let, bez ohledu na to, jestli jsou na své pocity odborníci, nebo jim často nerozumí a lehko se v nich ztratí, jako například některé děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Pracovat s ní mohou děti samy, vhodné je ale číst knihu společně s rodičem, kamarádem či sourozencem, zkrátka s někým, s kým si dítě může o obsahu popovídat. Využít ji mohou také učitelé, psychologové, speciální pedagogové, výchovní poradci a další dospělí, kteří pracují s dětmi. Knížka se velmi dobře hodí i pro práci se skupinou.

Já a moje pocity. Rita Diepmann. Pasaprta.
Kniha obsahuje třicet krátkých příběhů, které zrcadlí svět emocí dětí i dospělých a které vycházejí ze situací a zážitků dětem důvěrně známých z každodenního života. Děti příběhy nejprve poslouchají a pak na základě navržených aktivit s tématem příběhů dále pracují. Znovuprožívají ho a vypořádávají se s ním např. formou rolových her, tvořivých aktivit, cest do fantazie nebo experimentováním s gestikou a mimikou. Děti tak rozvíjejí empatii a emoční inteligenci.

Obrázkové karty orientace v čase a prostoru – sada hodiny . Vhodné pro práci doma, ve školce i ve škole.
Tato sada karet navazuje na již dříve vydané pomůcky a zaměřuje se na situace, ve kterých se objevuje reálný čas, znázorněný jednou na ručičkových a podruhé na digitálních hodinách. Právě „čtení“ různě uvedených časových údajů – díky stále více postupující digitalizaci – dnešním dětem činí potíže. Přitom znalost klasického znázornění času je stále potřebná pro fungování v každodenním životě a má přesah i do dalších oblastí.

Sexualita, intimita a vztahy - obrázkové karty. Vhodné pro práci ve školce i ve škole. Pasparta
Sada karet pomůže pedagogům a pedagožkám citlivě a s respektujícím přístupem otevřít téma sexuality, intimity a vztahů u dětí v mateřských školách, základních i speciálních školách. Pomůcka jim usnadní edukaci a vysvětlování žádoucího a nežádoucího chování pomocí vizualizace, karty je možné použít při tvorbě pravidel a nastavování hranice v oblasti sexuality, intimity a vztahů v kolektivu.

Když běžné postupy selhávají . Hynek Jůn .Pasparta
V České republice prozatím chybí ucelený model sociálních služeb pro lidi s takovýmto typem handicapu, kteří potřebují vyšší míru podpory. Publikace toto téma otevírá, nemá však ambici představit ucelený model práce s lidmi s chováním náročným na péči. Zabývá se hlavně otázkou systémového rozpoznání klienta s vyšší mírou podpory a metodikou práce s lidmi s těžším problémovým chováním pro pečující personál. Autor vychází z osobních zkušeností s klienty a ze supervizí v různých zařízeních. Na konkrétních příkladech ukazuje, jak lze o klientech uvažovat a co s nimi dělat.

Cestou do Betléma - koledy s piktogramy a notami. Hana Zobačová , ilustr. Klára Weishäupelová-Hockeová,
Kdy jindy než o Vánocích si najdeme čas společně číst a zpívat? Právě při putování za radostí, „Cestou do Betléma“, na sebe bereme největší ohledy a bez dodatků tolerujeme nedostatky druhých. Třeba ty pěvecké nebo čtenářské. Ochotně a rádi vyjasňujeme dětem význam příběhů skrytých v koledách, jejichž texty – plné starých výrazů a neobvyklých spojení – mohou být nejmladším hůř srozumitelné.

Radost, smutek nebo vztek? Sada karet pro hru a povídání o emocích. Pasparta
Tato sada 32 karet obsahuje série obrázků k základním emocím, kterými jsou radost, strach, vztek a smutek, ale i k dalším pocitům, se kterými se děti setkávají a někdy si s nimi nevědí rady. Každý „emocionální příběh“ se skládá ze čtyř obrázků; podstatou hry je čtveřice správně seřadit tak, aby utvářely děj. Děti pomocí práce s jednotlivými ději a díky navrhovaným aktivitám rozvíjejí logické myšlení a jazykové kompetence a objevují, že pocity nevznikají samy od sebe, ale často jim něco předchází a mají své „spouštěče“.

Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát. Pavla Foster Skalová, Alena Kunová, Jana Šarounová. Pasparta
Kniha si klade za cíl ukázat, že mnohdy i malé úpravy a drobná opatření za využití stávajících prostředků a materiálů, které má mateřská škola a rodina k dispozici, mohou vést k rozvoji komunikace a lepšímu dorozumění a interakci s neverbálním dítětem. A to nejen mezi učitelem a dítětem, ale i dětmi navzájem. Autorky nenabízejí složité metody nebo přesně strukturované postupy, ale spíše způsob, jak o podpoře komunikace v dětské skupině přemýšlet a jak pracovat možná trochu poučeněji s tím, co se již v prostředí mateřské školy běžně užívá.

Jak na to? - HYGIENA. Hana Zobačová, ilustr. Tereza Lukešová. Pasparta
Sebeobsluha, do které schopnost samostatně udržovat hygienu patří, je činnost, jíž se děti učí již od nejútlejšího věku. A většinou jsou to právě děti samy, které nás, dospělé, ponoukají k tomu, abychom jim dovolili se o sebe postarat bez pomoci a zcela samostatně. Málokterý rodič si ale uvědomí, co všechno sebeobsluha obnáší, jaké schopnosti jsou k ní třeba a že její zvládnutí nemusí být v žádném případě pro dítě takovou samozřejmostí, za jakou ji považujeme. Tato publikace má pomocí rodičům a především jejich dětem, aby se v nelehkém světě hygieny lépe zorientovali.

Jak porozumět aplikované behaviorální analýze. Úvod do ABA pro rodiče, učitele a další profesionály. Albert J. Kearney. Pasparta
Aplikovaná behaviorální analýza (ABA) je založena na předpokladu, že chování jedince lze ovlivnit změnami v prostředí a důsledky daného chování. Postupy dané touto analýzou lze využít například pro rozvoj komunikace, učení se novým dovednostem, podpoře sociální interakce či sebeobsluhy nebo eliminaci nežádoucího chování.

Koloběh vody v přírodě. Naučné obrázkové příběhy pro společné vyprávění a poznávání. Pasparta
Tři kamarádi spolu chodí do třídy. Odpoledne si s mladšími sourozenci často hrají na dvoře za domem. Když se jednou pořádně rozprší, společně začnou přemýšlet, kde se vlastně na obloze bere déšť a proč odtamtud padá na zem. Kamarádi pozorují, jak se voda vsakuje do země a vypařuje se na sluníčku. V kuchyni se pustí do experimentování a zkoumají koloběh vody. Badatelské nadšení větších dětí nakazí i jejich mladší sourozence, kteří by rádi prováděli podobné pokusy ve školce.

Jak klíčí a roste brambora. Naučné obrázkové příběhy pro společné vyprávění a poznávání. Pasaprta
Pavlík s tatínkem chtějí vědět, jak rostou brambory. Jednoduše zahrabou několik hlíz do květináčů. Pavlík se každý den chodí dívat, co je nového. Dlouho není nic vidět. Pak ale objeví mladý výhonek. Konečně se něco děje! Lístky se pořád zvětšují. Pak jednou rozhrne hlínu – a čeká ho radostný objev. Karty ukazují dětem svět kolem nich. Svět a znalosti, které dospělí mnohdy považují za běžné, ale děti je někdy nemají.

Matyášovy příběhy 2.část - kniha s piktogramy(laminace a kroužková vazba).Vlasta Hurtíková
Tato kniha se zaměřuje na chování dětí a dospělých v různých společenských situacích a snaží se nás vést správným směrem. Je psána formou piktogramů/symbolů, které mají usnadnit porozumění textu a je určena dětem předškolního věku a dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, především dětem s poruchou autistického spektra.

Jak to bude dál? Obrázkové minipříběhy pro pochopení dějových posloupností, rozvoj komunikace a logického myšlení. Obrázkové karty. Pasparta
Tento soubor karet obsahuje osm krátkých dějů s tématem hry. Děti se při práci s kartami zábavnou formou učí chápat dějové posloupnosti, rozvíjejí komunikaci a logické myšlení. Situace jsou vybrané tak, aby je dobře znaly z každodenního života, jsou reálně zobrazené a pro děti zajímavé.

U lékaře - Obrázkové režimové karty. Vhodné pro práci s dětmi při návštěvě lékaře. Pasparta
Návštěva u lékaře může být pro děti velmi náročná a stresující. Jak děti na návštěvu u lékaře dobře připravit? Pomoci Vám mohou tyto režimové karty. Schematické obrázky zobrazují činnosti před prohlídkou, během vyšetření, ale i po něm při následné domácí léčbě.

Orientace v čase a prostoru II, sada aktivity.Obrázkové karty vhodné pro práci s dětmi doma,ve školce i ve škole.Pasparta
Za pomoci těchto obrázkových karet se děti hravým způsobem naučí orientovat v činnostech během dne, roku a skládat dějové posloupnosti. Karty jsou určeny pro děti předškolní a děti na 1. stupni ZŠ. V tomto období si děti pojmy spojené s vnímáním času a prostoru utvářejí a upevňují. Jejich dobré ukotvení je důležité pro celkovou školní úspěšnost, zároveň vede orientace v prostoru a strukturování času děti nepřímo i k lepšímu plánování aktivit, času a činností.

Denní režim doma – obrázkové karty. Pro práci s dětmi doma. Pasparta
Tyto schematické karty Vám pomohou při práci s dětmi v aktivitách plánovaných na celý den. Jednotlivé motivy jsou zaměřeny na pobyt dítěte v domácím prostředí a na vše, co s souvisí s každodenními činnostmi.Karty je možné umístit na stůl, nalepit na komunikační lištu, nebo na nástěnku či lednici. Jsou vhodné pro všechny děti v předškolním věku a na 1. stupni ZŠ i pro děti s určitou diagnózou, pro které je přínosná větší vizuální podpora připravená podle principů strukturovaného učení.

Co patří k sobě? Pomůcka pro rozvoj logického a abstraktního myšlení
S touto hrou se děti učí rozpoznat společné znaky a souvislosti různých předmětů, dávat věci do skupin a odůvodňovat. Jaké věci patří k sobě? Co mají tyto věci společného? A co je naopak odlišuje od ostatních předmětů?Tyto karty jsou ideální pomůckou pro každodenní použití u předškolních dětí a ve školách jako nástroj pro rozvoj vyjadřování, logického a abstraktního myšlení. Své uplatnění najdou i při logopedické práci s dítětem a dokonce i při výuce cizích jazyků.

EMOCE-Obrázkové karty pro porozumění emocím a rozvoj sociálních dovedností
Sada obsahuje 30 barevných karet, na nichž jsou zobrazeny každodenní situace ze života dětí a rodiny. Děti pomocí situací poznávají pocity, které samy znají, učí se je pojmenovávat a formou hry se zdokonalují v sociálních dovednostech a trénují svoji emoční inteligenci.

Autismus od A do Z. Veronika Šporclová. Pasparta
Tato publikace se snaží čtivým a srozumitelným způsobem shrnout nejnovější informace o autismu, snaží se např. vysvětlit co to autismus je, jaké jsou jeho možné příčiny, proč se v současné době hovoří o „epidemii“ autismu, jaké vedou cesty k diagnóze, jaké jsou možnosti terapie, vzdělávání.