Když čtení dětem nejde: vyzkoušejte globální čtení (metodu, která funguje bez čtení písmen a slabik)

Globální čtení: proč je to nejrychlejší cesta k tomu, aby dítě začalo číst s porozuměním (i bez znalosti písmen)

Možná znáte klasickou cestu k prvnímu čtení:
písmeno → slabika → slovo → věta.

Jenže některé děti to frustruje, jiným to trvá příliš dlouho, jiným čtení nejde.
A pak existuje jiná metoda, která dítěti umožní číst prakticky hned od začátku, bez znalostí jednotlivých písmen a slabik - globální čtení.

Používá se často u dětí s poruchou autistického spektra (PAS), u nonverbálních dětí, u dětí předškolního věku nebo tam, kde se nedaří nastartovat čtení klasickou metodou.

A co je nejlepší?

✅ Dítě čte, i když třeba ještě nezná žádné písmeno.

Co je globální čtení

Globální čtení učí dítě rozpoznat celé slovo jako obraz.
Slovo MÁMA je pro dítě jeden celek, stejně jako logo oblíbené značky.

Nepotřebuje znát hlásky ani slabiky.
Učí se významu, ne technice čtení.

Klasické čtení, kdy dítě skládá písmena do slabik, může být pro dítě náročné a technika je na prvním místě.

Globální čtení- dítě rozpozná celé slovo jako celek, dítě má první úspěch a motivace roste, porozumění je na prvním místě. U mnoho dětí je právě porozumění to, co otevře cestu k dalšímu čtení.

Jak globální čtení funguje

Pracuje se s kartičkami, které obsahují:

  1. obrázek
  2. slovo

Začínáme se slovy, která jsou pro dítě známá a nejlépe i emočně silná (máma, táta, pes, auto…).

Postup:

  1. Slovo s obrázkem + slovo s obrázkem
  2. Slovo s obrázkem + slovo
  3. Obrázek + slovo

Dítě si propojí význam  a spojí obrázek se slovem. Poslední fáze je, že dítě se podívá na slovo a přečte ho.

1. Slovo s obrázkem + slovo s obrázkem

IMG_9352

2. Slovo s obrázkem + slovo

IMG_9355

3. Obrázek + slovo

IMG_9356

Pro koho je globální čtení ideální

  • děti s PAS
  • děti s opožděným vývojem řeči / nonverbální děti
  • děti, kterým nejde „rozjet“ klasické čtení
  • předškoláci (3–6 let)

Metoda funguje hlavně proto, že respektuje vizuální myšlení. Mnoho dětí dřív rozumí slovům, než dokáže vyslovit hlásky. Neznamená to, že dítě které nemluví, nemůže umět číst.

IMG_9351

Výsledky, které rodiče vidí nejčastěji

  • dítě poprvé „čte“ a zažije velký pocit úspěchu
  • roste motivace k dalšímu učení
  • posiluje se slovní zásoba a komunikace
  • nonverbální dítě začne ukazovat, co chce (kartičkou)

A hlavně rodiče konečně vidí, že dítě rozumí.

Nejčastější chyby, které brzdí pokrok

❌ příliš mnoho slov najednou
✅ začínáme se 2–5 slovy

❌ abstraktní slovíčka (má, je, tam)
✅ konkrétní slova (máma, auto, pes)

❌ spěch
✅ opakování je základ

Není cílem učit dítě rychle číst, ale učit s porozuměním. Jen pravidelným nácvikem se naučená slova dítě naučí funkčně používat.

Jak poznám, že můžeme přejít dál? Kdy zvyšovat náročnost?

➡️ Dítě čte minimálně 10 slov bez obrázku
➡️ Pozná slovo i mimo kartičku (cedule, obal od sušenky)
➡️ Je motivované → chce znát další slova

Teprve potom má smysl přejít na jednoduchá spojení více slov za pomocí spojek A a I a učit dítě i jednotlivá písmena a slabiky.

Chceš začít hned? Máme pro tebe připravené kartičky.

V e-shopu najdeš hotové sady ke globálnímu čtení,  laminované i v PDF verzi - Obrázkové čítanky, které obsahují tématické okruhy:

Obrázková čítanka velká sada - Globální čtení - Z jiného světa

 

Závěr

Globální čtení není náhrada klasického čtení.
Je to rychlejší a jednodušší start, který dává dítěti šanci začít chápat význam slov.

A když dítě zažije úspěch → chce číst dál.

Přečtěte si další články o globálním čtení na našem blogu:

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: