Počítání do tří pomocí prstů je efektivní metoda vizuální podpory, která pomáhá dětem s autismem lépe se orientovat v úkolech, činnostech i v čase. Vychází z principů strukturovaného učení – tedy z potřeby jasných pravidel, přehlednosti a předvídatelnosti.
Jak metoda funguje?
Úkol se rozdělí do tří jednoduchých kroků a ke každému kroku se přiřadí jeden prst. Dítě tak získá konkrétní vizuální oporu, kterou má vždy "po ruce" – doslova.
Například:
-
Kreslení:
-
Vezmi si pastelky
-
Vyber barvu
-
Nakresli obrázek
-
-
Oblékání:
-
Vezmi si tričko
-
Obleč si ho
-
Zapni knoflíky
-
-
Úklid hraček:
-
Posbírej hračky
-
Dej je do krabice
-
Zavři krabici
-
-
Příprava svačiny:
-
Vezmi si chleba
-
Namaž ho máslem
-
Přidej sýr
-
Vizuální podpora vnímání času: Teď – potom – nakonec
Děti s autismem často vnímají čas jinak než jejich vrstevníci. Nečekané změny, nejasná očekávání nebo chybějící představa o tom, co bude následovat, mohou způsobit stres a nejistotu. Právě proto se osvědčuje vizuální technika, kdy ukazujeme na prstech „ 1 – teď , 2 – potom, 3 – nakonec“.
Tato jednoduchá metoda pomáhá dětem pochopit časovou posloupnost a připravit se na to, co bude následovat.
Příklad:
-
1) Teď: hrajeme si s kostkami
-
2) Potom: uklidíme hračky
-
3) Nakonec: půjdeme na svačinu
Nebo:
-
1) Teď: půjdeme nakoupit
-
2) Potom: půjdeme na přiště
-
3) Nakonec: půjdeme domů
Tato trojčlenná struktura vytváří předvídatelný rámec, který dítěti pomáhá zvládnout přechody mezi činnostmi. Lze ji snadno obměňovat podle situace.
Proč metoda funguje?
-
Zjednodušení činností – rozdělení úkolu na tři kroky pomáhá dětem lépe porozumět, co se od nich očekává.
-
Vizuální opora – prsty slouží jako přehledná a vždy dostupná pomůcka.
-
Podpora samostatnosti – děti zvládají úkoly lépe, s menší pomocí dospělého.
-
Snížení úzkosti – předvídatelná struktura přináší dětem s autismem pocit jistoty.
-
Posílení sebedůvěry – dítě získává zkušenost úspěchu a zvládnutí úkolu.
Nezapomínejme:
-
Každé dítě s poruchou autistického spektra (PAS) je jiné. Co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého.
-
Metodu je třeba přizpůsobit individuálním potřebám a schopnostem dítěte.
-
Klíčová je trpělivost, opakování a pozitivní přístup.