Co je strukturované učení a proč je důležité?

Strukturované učení je účinná výuková metoda, která pomáhá dětem s autismem (PAS), ADHD nebo i předškolákům lépe porozumět úkolům, zorientovat se v činnostech a získat pocit jistoty. V tomto článku vám představíme principy strukturovaného učení a ukážeme, jak jej využít doma nebo ve školce. Na našem českém e-shopu navíc najdete i praktické pomůcky pro strukturované učení.

Proč strukturovat? Proč začít se strukturovaným učením?

Děti, které mají potíže s porozuměním složitějším pokynům, změnám nebo nejasnostem, potřebují větší míru předvídatelnosti a jasnosti. Když jim nabídneme úkoly v přehledné formě, snížíme jejich stres a zmatky a vytvoříme podmínky, kde se mohou soustředit jen na samotné učení.

Hlavní principy strukturovaného učení:

  1. Co mám dělat?

Každý úkol by měl být dítěti vizuálně jasný a srozumitelný. Používají se předměty, obrázky, piktogramy nebo fotky. Například: "Spoj stejné obrázky" nebo "Najdi dvě stejné barvy".

  1. Kolik toho mám udělat?

Dítě musí vědět, kdy úkol začíná a kdy končí. Pomáhá přesné vymezení počtu úkolů, počet kartiček, které má dítě vyplnit, nebo třeba pracovní deska s 5 políčky. Je dobré začínat s málem, aby dítě zažilo úspěch a postupně náročnost i počet úkolů zvyšovat.

  1. Kdy mám hotovo?

Ukončení činnosti je jasně dáno. Například když jsou všechny kartičky na svém místě, když splnilo všechny připravené úkoly, nebo když zazvoní časomíra. Každému dítěti bude vyhovovat něco jiného.

  1. Co bude potom?

Předvídatelnost je klíčem. Dítě ví, co bude následovat – další úkol, přestávka, svačina apod. K tomu se často využívá vizuální denní režim.

Ukázka denního režimu z naší nabídky - najdete ZDE

 Denní režim, piktogramy

Odměny jsou základem motivace

Odměny mohou být: 

  • Materiální - sladkosti, malé odměny (něco, co má dítě rádo a co si přeje)
  • Činnostní - volný čas, společná hra (opět to musí být činnost lákavá pro dítě)
  • Sociální - pochvala, pohlazení, uznání.

Můžeme dítěti vymyslet a připravit motivační systém - např. žetony. Můžeme začít jedním žetonem za jeden splněný úkol, po čase za dva nebo tři úkoly. Nebojte se vyzkoušet různé možnosti, jen tak najdete odměnový systém, který bude vyhovovovat vám i dítěti.

Nebojte se na začátku nácviku dítě odměňovat za splněný úkol. Často jsem slyšela názor, že dítě bude pracovat jen za materiální odměnu, pokud si na ni zvykne. Není tomu tak, postupně se odměny i jejich četnost změní a děti se posunou, místo materiálních, budou vyžadovat pochvalu, nebo bude odměnou oblíbená činnost. Vždy je třeba si uvědomit, na jaké úrovni dítě je a co mu pomáhá.

Ukázka z naší nabídky - najdete ZDE, v laminované i PDF verzi.

-IMG_4525

Co všechno se dá strukturovat?

  • Jednoduché úkoly (počítání, třídění, přiřazování)
  • Denní činnosti (oblékání, čištění zubů, příprava do školky)
  • Společné aktivity (hry, nakupování, vaření, stolování)
  • Přechody mezi činnostmi

Výhody strukturovaného učení:

  • Zvyšuje samostatnost dítěte
  • Snižuje stres z nejasností
  • Podporuje soustředění
  • Zlepšuje porozumění instrukcím
  • Umožňuje dítěti zažít úspěch a být motivované

Podívejte se do naší nabídky, ZDE.

IMG_5071

 

Pomůcky, které se při strukturovaném učení využívají:

  • Kartičky s obrázky nebo piktogramy
  • Různé předměty, figurky, drobné hračky, puzzle...
  • Suchý zip pro přikládání obrázků usnadňuje práci s úkoly (kartičky drží na místě), můžeme použít i tzv. "žvýkačku" - lepící gumu 
  • Různé laminované tabulky s úkoly  nebo obrázkové pracovní listy
  • Denní vizuální režim
  • Krabičky nebo přihrádky pro třídění, strukturované krabice - viz fotogalerie.

Samolepící suchý zip najdete ZDE

ukázka - práce

Pro koho je metoda vhodná?

Strukturované učení se využívá především:

  • u dětí s autismem (PAS)
  • u dětí s poruchami pozornosti
  • u předškoláků
  • u dětí s odloženou školní docházkou
  • v přípravkách a speciálních školách

Jak začít? Tipy pro rodiče

  • Začněte pomalu - vyčleňte si stálé pracovní místo. Začněte s jedním jednoduchým úkolem..
  • Upravujte podle výsledků - zjistěte úroveň dítěte - co funguje, co je moc jednoduché nebo naopak složité.
  • Dítě musí zažít úspěch. Úroveň musí být taková, aby ji dítě zvládlo. Pokud dítě úkol opakovaně zvládne, přidáme na náročnosti nebo četnosti. Můžeme dát dva úkoly, které zvládne a jeden těžší, nebo nový na konec.
  • Využijte zájmy dítěte - pokud má oblíbené pohádkové hrdiny, hračky, využijte je při učení.
  • Při plnění úkolů je dobré dítě učit, že má pracovat zleva doprava a shora dolů. 
  • Oslavte  a odměňte každý malý pokrok. 

Závěr

Strukturované učení není složité, naopak – jeho kouzlo spočívá v jednoduchosti a přehlednosti. Dává dětem jistotu, prostor pro soustředění a hlavně možnost rozvíjet se vlastním tempem. Na našem českém e-shopu www.autismus-a-my.cz najdete mnoho pomůcek právě pro strukturované učení – sady kartiček, pracovní listy, vizuální režimy a další materiály, které vám práci s dětmi usnadní.

 

Pro metodu strukturovaného učení můžete využít cokoliv vás napadne. Přikládám ukázky úkolů, které jsme před mnoha lety spolu dělali (omluvte kvalitu fotek). Na začátku se nám osvědčily strukturované krabice. Není třeba mít dřevěné, stačí z kartonu. Postupně se náročnost zvyšuje a také se zvyšuje počet úkolů. 

 

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole: