Každý náš produkt má svůj příběh. Začíná u Járy, mladého muže s autismem, a pokračuje v rukou lidí, kteří chtějí pomáhat. Autismus a my není jen e-shop. Je to cesta, kterou jsme se vydali, abychom dětem otevřeli dveře k porozumění. Za projektem Autismus a my stojí tři lidé – já, Monika, můj syn Jár...
BLOG
Blog o autismu a vzdělávání dětí se speciálními potřebami
Na mém blogu sdílím praktické tipy, návody a zkušenosti z běžného života s dětmi s autismem a speciálními vzdělávacími potřebami. Píšu o strukturovaném učení, piktogramech, komunikačních pomůckách a aktivitách podporujících rozvoj porozumění, čtení, matematiky a grafomotoriky.
Postupně se více zaměřuji i na pečující rodiče, jejich potřeby a podporu, kterou potřebují pro zvládání péče. Vždy kladu důraz na pozitivní přístup, ukazuji řešení a možnosti, jak dětem i rodičům zpříjemnit učení i běžný život.
Blog je určen rodičům, pedagogům a terapeutům, kteří hledají praktické rady, jak efektivně podporovat děti s komunikačními problémy a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami.
Monika Bártová
Výpis článků
Dvě jednoduchá slova, ANO a NE, mohou být pro děti s autismem nebo s narušenou komunikační schopností klíčem k lepšímu porozumění. Nejde jen o odpověď – jde o možnost vyjádřit souhlas, nesouhlas, přání nebo nelibost. A právě to bývá pro mnoho dětí velkou výzvou. Proč jsou piktogramy ANO a NE tak ...
Ne každé dítě zvládne naučit se číst klasickým způsobem – tedy po jednotlivých písmenech a slabikách. Některé děti potřebují jít jinou cestu, vizuální a názornou. A právě tu nabízí metoda globálního čtení. Co to vlastně znamená, ten název "globální čtení"? Při globálním čtení se dítě n...
Komunikační kniha je jedním z nejdůležitějších nástrojů pro podporu dětí, které mají potíže s řečí nebo porozuměním. Umožňuje jim vyjádřit potřeby, pocity i přání a tím přináší do života větší jistotu, klid i radost z porozumění. Aby ale byla opravdu užitečná, je potřeba začít s promyšleným, přehled...
Jak mluvit, aby nám dítě s komunikačními problémy rozumělo Jednoduchý jazyk • Vizuální podpora • Trpělivost „On mě neposlouchá…“ nebo jen nerozumí? Mnoho rodičů dětí s autismem popisuje podobnou zkušenost – něco dítěti vysvětlují nebo dávají pokyny, a přesto se zdá, že je vůbec neslyší. Přitom dí...
Z návratu po prázdninách se může stát stresující období. Děti s autismem často fungují nejlépe ve stabilní rutině – změna může vyvolat nervozitu nebo přetížení. S trochou času, přípravou a podporou to ale může být klidný a pozitivní start nového roku. Jak můžeme dítěti při návratu nebo nástupu do š...
Každý den přináší výzvy. Některé jsou vidět, jiné ne. V rodinách dětí s poruchou autistického spektra se často nebojuje o medaile ani o první místa. Bojuje se o něco jiného – o klidné ráno bez slz, o oblečené ponožky, o toleranci na nečekané změny. O lásku v chaosu. A právě tady se odehrávají ta mal...
Strukturované učení je účinná výuková metoda, která pomáhá dětem s autismem (PAS), ADHD nebo i předškolákům lépe porozumět úkolům, zorientovat se v činnostech a získat pocit jistoty. V tomto článku vám představíme principy strukturovaného učení a ukážeme, jak jej využít doma nebo ve školce. Na našem...
Počítání do tří pomocí prstů je efektivní metoda vizuální podpory, která pomáhá dětem s autismem lépe se orientovat v úkolech, činnostech i v čase. Vychází z principů strukturovaného učení – tedy z potřeby jasných pravidel, přehlednosti a předvídatelnosti. Jak metoda funguje? Úkol se rozdělí do tř...
Péče o dítě s poruchou autistického spektra (PAS) je náročná, dlouhotrvající a často také vyčerpávající. Rodiče dětí s autismem se často soustředí na potřeby svého dítěte natolik, že snadno zapomenou na své vlastní duševní i fyzické zdraví. Dlouhodobé přetížení však může vést k vyhoření a negativně ...
